Visie op verslag schrijven in opleiding niveau 4 Onderwijsassistenten 

 

Het expliciet opnemen als speerpunt van de vaardigheid 'Verslag schrijven', dient een aantal expliciete, belangrijke doelen en heeft een aantal 'evident based' theorieën als onderliggende onderwijsmethodiek. 

 

Door de praktijkverslagen als onderwerp te nemen, wordt de motivatie van de student vergroot, doordat dit vakgerichte opdrachten zijn.  Door het invullen van een rubric door de student, krijgt de student kennis over eigen (cognitieve) vermogens en krijgen zowel de studenten zelf, als de docenten een beter idee van de behoeften van de student.

 

Doordat de student na het invullen van de rubric zijn vooruitgang op diverse gebieden monitort, wordt de betrokkenheid bij eigen leren vergroot. Als de student op basis van deze kennis en betrokkenheid zijn eigen beslissingen kan maken over wát en hoe hij komend blok zijn vaardigheid gaat vergroten, dan maak je de student  eigenaar van eigen proces en succes (zelf-regulerend leren).

 

Doordat de slb'er een eigen rubric invult, krijgt deze een beter idee van de behoeften van niet alleen de student, maar ook de groep als geheel en kan hij hierop zijn lessen of individuele aandacht 'fine-tunen'. Doordat het invullen van de rubric regelmatig terugkomt, zorg je voor formatieve toetsing en gepersonaliseerde feedback; studenten en docenten krijgen elk blok de kans zichzelf inhoudelijk te verbeteren.  Op deze site staat alle relevante informatie rondom 'verslag schrijven' expliciet beschreven, voor zowel studenten als slb'ers/docenten van onze opleiding OA. Hier zijn ook de rubrics (criteria) toegankelijk.

 

Wat verder belangrijk is voor de inrichting van de lessen Nederlands, is, dat: zowel studenten als docenten diverse manieren kunnen gebruiken van 'hoe' de lesstof wordt aangeboden en verwerkt. Er moet differentiatie zijn in: beginsituatie, niveau, leerstijl, mate van zelfstandigheid en bijvoorbeeld belangstelling. De leerstof is altijd toegankelijk en het 'waarom'  wordt op deze site expliciet uitgelegd. Er wordt op een 'blended' manier gewerkt, om zoveel mogelijk van allerlei mogelijkheden gebruik te maken.